D02 Amerikaans klassieke muziek in de 20ste eeuw
De muziekstijlen in het 20ste eeuwse Amerika zijn er vele. Het klinkt soms klassiek maar ook ook uiterst modern. Ik wissel de stijlen zoveel mogelijk af.
Veel Amerikanen bezochten Europa om later hun leven in de USA voort te zetten.
We beginnen met Charles Ives (1874-1954). Ook hij komt uit Connecticut en het is dus niet verwonderlijk dat Horatio Parker zijn docent was. Omdat zijn muziek modernistisch is, duurde het wel even voordat men het kon waarderen, zeg maar. Hij haalde ook allerlei truuken uit met ritmes, meerstemmigheid. Zijn vader was bandleider (Army corps) en onderwees zijn zoon in de eerste muziekbeginselen. Ook liet hij zijn zoon experimenteren met bitonale muziek (werken met twee toonsoorten tegelijk).
Op zijn 14de was hij organist, maar speelde ook baseball (honkbal dus). Hij vond het allemaal even leuk. Hij componeerde toen hij 17 was, variaties op het thema van "volkslied" America (ook God save the Queen). Het klinkt wel grappig.
Ives hield enorm van sport en was op Yale actief als American Footballer (wat ruiger dan de Europese variant).
Charles was beetje een alleskunner/doener. Behalve sport, was hij ook goed in rekenen en begint een verzekeringsbedrijf Yves&co. Echter met dat sporten krijgt hij hartklachten, In 1907 zijn eerste hartaanval en zo nog een in 1918. Tot overmaat krijgt hij ook nog suiker en zijn composities vallen nagenoeg stil. In 1930 gaat hij al met pensioen (56) om in 1954 te overlijden (80!).
Hij bleef wel altijd met muziek bezig, maar kreeg geen noot meer op papier, al bewerkte/verfijnde hij wel zijn werk.
Omdat het zo berucht is, horen we stukken uit zijn tweede piano sonate "concord", waarin je het experimentele van zijn muziek kan herkennen. Het is gebaseerd op het transcendentalisme (de goedheid van het individu), een beweging die opkwam in New England.
Charles was dol op citaten en experimenten. Zo gebruikte hij GEEN maatstrepen. Dan gaan we zien in het eerste deel.
We gaan deze pagina beluisteren via het 1ste deel Emerson.In het tweede deel gebruikt hij een stuk hout om een cluster akkoord (veel toetsen tegelijk) te maken.
We gaan dit zien in een YT fragment (17 minuten)
Deel drie gaan we in zijn geheel horen via Spotify. Het is een relatief rustig stuk, waar je bekend stukjes in hoort
In het vierde deel (YT, op 8 minuten) komt er ineens een dwarsfluit bij
Ives krijgt veel aandacht, omdat hij als een van de eerste componisten het experiment aanging met van alles en nog wat, ook was zijn leven wat somber.
Om wat op adem te komen van deze modernistische componist gaan we naar Serge Rachmaninov. Een Russische componist, die naar USA ging. Omdat Amerika een opkomende natie was met Europese roots, staken velen de oceaan over (met schepen dus) om hun geluk te beproeven. Serge kon geweldig pianospelen en dirigeerde orkesten, dus tijd van componeren had hij nauwelijks. Overigens leidt hij ook een depressief leven en een zwervend bestaan tussen Europa en USA, waar hij in Beverly overleed
We gaan luisteren naar de Paganini variations, die hij weliswaar in Zurich schreef, maar wel in Boston in premiere ging. Je krijgt er geen genoeg om al die deeltjes te horen voor piano en orkest. Te beginnen met het thema enzovoorts. We gaan hem zeker nog verder behandelen, al was het maar om zijn post-romantische pianoconcerten. De Amerikanen (en ik) zijn dol op die virtuoze stukken.
Edgar Varese (Parijs1883- New York1965)was een fransman die van zijn vader wiskunde en werktuigbouw moest studeren. Hij was zeer experimenteel van aard en zwoer op een gegeven moment de strijkers af, omdat hij dat maar ouderwetse instrumenten vond. Hij pionierde met nieuwe combinaties en componeerde een stuk voor slagwerk en sirene: Ionisation. Omdat hij "technisch" was experimenteerde hij als eerste met elektronische geluiden.
Zo componeerde hij in samenwerking met Philips een stuk"Poeme electronique"voor de wereldtentoonstelling in Brussel in 1958 met Corbusier en Xenakis. Het gebeurde allemaal in een prachtig ontworpen paviljoen met honderden luidsprekers, tapes, etc. om de grootsheid van Philips te illustreren.
George Gershwin (Brooklyn1898- Hollywood 1937): Eindelijk is een componist die uit een NIET-muzikaal milieu kwam. Geëmigreerde Russische Joden uit Sint Petersburg. Zijn vader kocht een piano toen hij twaalf was en voor de rest moest hij het doen met de straatdeuntjes. Maar talent had hij en dat werd onderkend. Toen hij 15 was was hij "plugger": dat is ingezonden liedjes beoordelen van componisten en zanger (tja: bandjes had je toen nog niet!!). Hij was dus reuze handig en improviseerde erop los en kwam alles tegen. En natuurlijk gaat hij ook zijn eerste liedjes (17jr) schrijven. Intussen krijgt hij ook serieus muziekles in compositie.
Omdat Gershwin leefde in de smeltkroes van veel muziekstijlen, is hij de verbindende factor geweest tussen die stijlen. Zijn muziek houdt het midden tussen amusementsmuziek, jazz en klassiek. Door die jazz stijl bracht hij de zwarte bevolking als performer naar de voorgrond. Dat wil zeggen, die mochten niet optreden en dus kwamen er "black face" (Al Jolson) artiesten. "Zwarte Pieten" zeg maar. Je hoort/ziet Swanee.My Name is Barbara
Leonard Bernstein
My mother says that babies come in bottles;
but last week she said they grew on special baby-bushes.
I don’t believe in the storks, either!
They’re all in the zoo, busy with their own babies!
And what’s a baby-bush, anyway!?
My name is Barbara.
Jupiter has Seven Moons
Leonard Bernstein
Jupiter has seven moons or is it nine?
Saturn has a million, billion, trillion sixty-nine;
And ev’ry one is a little sun, with six little moons of its own!
But we have only one!
Just think of all the fun we’d have if there were nine!
Then we could be just nine times more romantic!
Dogs would bay ’til they were frantic!
we’d have nine tides in the Atlantic!
The man in the moon would be gigantic!
But we have only one! Only one!
I Hate Music!
Leonard Bernstein
I hate music!
But I like to sing: la dee da da dee; la dee da dee.
But that’s not music, not what I call music.
No, sir. Music is a lot of men in a lot of tails, making lots of noise like a lot of females;
Music is a lot of folks in a big dark hall, where they really don’t want to be at all;
with a lot of chairs and a lot of airs, and a lot of furs and diamonds!
Music is silly! I hate music!
But I like to sing: la dee da da dee: la dee da dee: la dee da dee.
A Big Indian and a Little Indian
Leonard Bernstein
A big Indian and a little Indian were walking down the street.
The little Indian was the son of the big Indian;
but the big Indian was not the father of the little Indian:
You see the riddle is, if the little Indian was the son of the big Indian,
but the big Indian was not the father of the little Indian, who was he?
I’ll give you two measures: His mother!\
I'm a Person Too
Leonard Bernstein
I just found out today that I’m a person too, like you:
I like balloons; lots of people like balloons:
But ev’ryone says, “Isn’t she cute? She likes balloons!”
I’m a person too, like you!
I like things that ev’ryone likes:
I like soft things and movies and horses and warm things and red things:don’t you?
I have lots of thoughts; like what’s behind the sky;
and what’s behind what’s behind the sky:
But ev’ryone says, “Isn’t she sweet? She wants to know ev’rything!”
Don’t you?
Of course I’m very young to be saying all these things in front of so many people like you; but I’m a person too!
Though I’m only ten years old; I’m a person too, like you!
En natuurlijk gaan we luisteren naar I like to be in America uit de West Side Story (is pas weer opnieuw uitgebracht!). De noten spatten ervan af.
ANITA
Puerto Rico
My heart's devotion
Let it sink back in the ocean
Always the hurricanes blowing
Always the population growing
And the money owing
And the sunlight streaming
And the natives steaming
I like the island Manhattan
Smoke on your pipe
And put that in!
GIRLS
I like to be in America
Okay by me in America
Everything free in America
BERNARDO
For a small fee in America
ANITA
Buying on credit is so nice
BERNARDO
One look at us and they charge twice
ROSALIA
I have my own washing machine
INDIO
What will you have though to keep clean?
ANITA
Skyscr*pers bloom in America
ROSALIA
Cadillacs zoom in America
TERESITA
Industry boom in America
BOYS
Twelve in a room in America
ANITA
Lots of new housing with more space
BERNARDO
Lots of doors slaming in our face
ANITA
I'll get a terrace apartment
BERNARDO
Better get rid of your accent
ANITA
Life can be bright in America
BOYS
If you can fight in America
GIRLS
Life is all right in America
BOYS
If you're all white in America
GIRLS
Here you are free and you have pride
BOYS
Long as you stay on your own side
GIRLS
Free to be anything you choose
BOYS
Free to wait tables and shine shoes
BERNARDO
Everywhere grime in America
Organized crime in America
Terrible time in America
ANITA
You forget I'm in America
BERNARDO
I think I'll go back to San Juan
ANITA
I know a boat you can get on
BERNARDO
Everyone there will give big cheer!
ANITA
Everyone there will have moved here
Bernstein promoot op allerlei manieren the popmuziek en onderkende de kracht van bijvoorbeeld The Beatles,The Beach Boys en The Byrds.
Ook kwam hij op voor de zwarte bevolking en zorgde ervoor dat Society's Child van Janis Ian op de radio werd uitgezonden. Het gaat over een verhouding tussen een blank meisje met een zwarte jongen. Een doodzonde destijds.
COME TO MY DOOR, BABY
FACE IS CLEAN AND SHINING BLACK AS NIGHT
MY MOTHER WENT TO ANSWER YOUR NOTE
AND YOU LOOKED SO FINE
NOW I COULD UNDERSTAND THE TEARS & THE SHAME
SHE CALLED YOU BOY INSTEAD OF YOUR NAME
WHEN SHE WOULDN'T LET YOU INSIDE
WHEN SHE TURNED AND SAID
"BUT HONEY, HE'S NOT OUR KIND"
SHE SAID I CAN'T SEE YOU ANY MORE, BABY
CAN'T SEE YOU ANY MORE
WALK ME DOWN TO SCHOOL NOW BABY
EVERYBODY'S ACTING DEAF AND BLIND
UNTIL THEY TURN AND SAY
"WHY DON'T YOU STICK TO YOUR OWN KIND"
MY TEACHERS ALL LAUGH, THEY SMIRKED & THEY STARED
CUTTING DEEP DOWN IN OUR AFFAIRS
PREACHERS OF EQUALITY
THINK THEY BELIEVE IT
THEN WHY WON'T THEY JUST LET US BE?
THEY SAY I CAN'T SEE YOU ANY MORE, BABY
CAN'T SEE YOU ANY MORE
ONE OF THESE DAYS I'M GONNA STOP MY LISTENING
GONNA RAISE MY HEAD UP HIGH
ONE OF THESE DAYS I'M GONNA RAISE UP
MY GLISTENING WINGS AND FLY
BUT THAT DAY WILL HAVE TO WAIT FOR A WHILE
CAUSE BABY, I'M ONLY SOCIETY'S CHILD
WHEN WE'RE OLDER, THINGS MAY CHANGE
BUT FOR NOW THIS IS THE WAY THEY MUST REMAIN
I CAN'T SEE YOU ANY MORE, BABY
I CAN'T SEE YOU ANY MORE
NO, I DON'T WANT TO SEE YOU ANY MORE
BABY
Leonard sterft in 1990 op 72 jarige leeftijd in New York
Reacties
Een reactie posten